METSEK blogit

Printmixin kokemuksia ja vinkkejä hyvään esitteeseen

Keskiviikko 31.8.2022


Printmix_esite.jpg

Tarvitaanko tänä päivänä enää laadukkaita esitteitä, kun ympärillä on jatkuvasti digiloikkia tekevä ja sisällöltään kasvava digitaalinen maailma?


Printmix sanoo kyllä, vastaus on kyllä!


Yritysesite yhdessä verkkosivustosi, sosiaalisen median, markkinoinnin ja myynninedistämisen kanssa on olennainen osa brändisi strategiaa.

Esite on elintärkeä materiaali tuotteistasi ja palveluistasi, joita potentiaalinen asiakas haluaa ottaa mukaansa. Esite ylläpitää yrityksesi imagoa konkreettisesti heidän käsissään – ja virtuaalisesti heidän mielissään. Se toimii muistutuksena osaamisestasi.

Esitteen luominen voi olla hauska projekti. Nykyäänkin halutaan luoda jotain konkreettista, jonka voi säilyttää, tuntea ja ymmärtää. Esitteen suunnittelu on enemmän kuin pelkkä elementtien kokoelma; se sisältää kosketuksen ja tunteen tavalla, johon tietokonemallit eivät pysty.

Ihanteellisen esitteen luominen saattaa olla vaikeaa, mutta siihen kannattaa panostaa. Esite on kestävä ja sen käyttöliittymä on ylivoimainen. Seuraavaksi tutkitaan 7 hyödyllistä vinkkiä tulevan esitteesi suunnittelun tehostamiseen ja näet miten Printmix Oy homman hoitaisi.


1. Huomioi tulostamisen vaatimukset

Toisin kuin display-näyttöjen valmistuksessa, sinun on tiedettävä tarkasti, mihin tulostusbudjettisi riittää. Tämä vaikuttaa lukumäärään, mittoihin, materiaalivarastoon ja erikoistehosteisiin.

Aloita suunnittelu määrittelemällä esitteiden kaikki parametrit ja ota ne käyttöön suunnitteluohjelmistossa (yleensä Adobe InDesign) siten, että lopputulos on tarkasti sitä mitä haluat.

Ota huomioon arkin mitat, laskokset ja vuodot. Ennen kuin menet liian pitkälle suunnitteluvaiheeseen, on tärkeää ymmärtää myös tulostimen ominaisuudet.
Me Printmix Oy:ssä tutkimme mahdollisuutta sivujen kokoamiseksi paksuksi, vihkomaiseksi esitteeksi eli pamfletiksi.

2. Pidä kohdeyleisö mielessä

Pamfletin tyylin tulee miellyttää yrityksen tärkeintä kohdeyleisöä ja esitteen jakelun tulee kohdistua yrityksen tärkeimpiin kohderyhmiin.

Perinteisiä paperiesitteitä muistuttavat mallit voidaan toimittaa digitaalisesti PDF-muodossa ja niissä voi olla mukana jopa interaktiivisia elementtejä.

Jos jaat esitteitä myös ulkomaille, käytä sellaista kokoa ja tyyppiä, joka mahtuu helposti taskuun tai kukkaroon. Myös kolminkertaiset esitteet ja postikortit ovat käyttökelpoisia tietyille ryhmille.

Sijoittajat, asiakkaat ja merkittävät yhteistyökumppanit saattavat pitää monipuolisista ja kattavista esitteistä, joissa on useita sivuja ja täyteläinen muoto.

Harkitse vastaanottajien ikää viimeisenä demografisena tekijänä. Kohderyhmän ikä saattaa vaikuttaa tekstin kokoon ja grafiikan yleiseen tunnelmaan.

3. Laatu merkitsee

Mitä tahansa painat, huonolaatuisia kappaleita ei sallita. Matalan resoluution valokuva tai piirros pistää heti silmään. Kirjasintyyppi, jota ei ole suunniteltu tulostukseen, halkeilee ja lopulta hajoaa.

Kiehtova esite sisältää ainoastaan korkealaatuisia ja korkearesoluutioisia materiaaleja. Kuvat, sarjakuvat, symbolit ja logot, fontit ja elävät väripaletit ovat kaikki esimerkkejä tästä.

Tarkat mitat ja parametrit riippuvat käytettävästä materiaalista. Kankaalle tulostettaessa kuvien ja suunnittelukomponenttien tulee olla vähintään 300 dpi siinä mittakaavassa, missä niitä käytetään tietokoneella.

4. Muista toimintakehotus

Toimintakehotus on yksi painetun mainonnan useimmin huomiotta jätetyistä tekijöistä.

Mikä on esitteen tarkoitus? Mitä lukijoiden halutaan tekevän luettuaan esitteen?

Kerro ehdotuksesi lukijoille. Määrittele, mitä odotat lukijoiden tekevän. Tue tätä toimintaa kaikkialla asettelussa. Samaa menetelmää käytetään verkkosivustojen suunnittelussa.

Toimintakehotukset ovat konkreettisia, esimerkiksi:
• tapahtuman sijainti, ohjeet miten sinne päästään…
• irrota kirjekuori ja lähetä se…
• soita tähän matkapuhelinnumeroon…

Toimintakehotus kannattaa toistaa esitteen lähes jokaisella sivulla.

5. Design herättää huomion

Miten esitteen design sopii messuympäristöön? Minkä kokoinen esite on?

Esitteen koko ja mittakaava ovat tärkeitä ominaisuuksia. Kuinka lähellä esitettä on oltava, jotta se kiinnittää huomiota? Suunnitteluelementit on mitoitettava huomiota herättäväksi.

Huomioi myös messuilla käytettävien telineiden ja esitelaatikoiden koko. Yleisimpiä suunnitteluvirheitä on se, että esitteiden koko ei ole optimoitu ja jossain kohtaa tulee hankaluuksia.

6. Visuaalinen teema johdonmukaiseksi

Onko esite vaalea vai kirkkaan värinen? Onko teemasta ainoastaan yksi vai useampi painos?

Määrittele ja päätä designin asettelu ja pysy siinä johdonmukaisesti. Samaa asettelua käytetään jokaisella sivulla. Esitteen kannen tulisi noudattaa samaa teemaa.

Kannen designia voi toki vaihdella, jolloin samasta esitteestä saadaan helposti useampia versioita eri tilaisuuksiin sopivaksi.

Teema on esitteen ”punainen lanka”. Teema luo tunnelman ja varmistaa, että lukijat saavat saumattoman käyttökokemuksen.

7. Korkealaatuinen paperi kannattaa

Valitsemasi paperi vaikuttaa siihen, miten lukijat kokevat designin. Paperin laatu vaikuttaa myös suunnitteluvaiheessa käytettyihin ideoihin.

Printmix suosittelee pääsääntöisesti paksumpaa paperilaatua sillä se mahdollistaa paremmat värit ja monipuolistaa painoprosessia. Paksumpi paperi tuntuu lukijasta arvokkaammalta ja luo merkitystä. Pelkkä paksu paperi ei kuitenkaan ole synonyymi hyvälle esitteelle. Muotoilu ja teema on oltava kunnossa.

Ota siis huomioon esitteen vaatimukset valitessasi paperia.

Tuumasta toimeen

Esitteen suunnittelu on hauskaa ja se on luova prosessi.

Esittelyn suunnitteluun liittyy visuaalisuuden lisäksi useita tekijöitä, jotka on huomioitava ja joita tässä blogissa on hahmoteltu.

Hyödynnä blogia muistilistana varsinkin, jos esittelyn suunnittelu ei ole päätyösi.

Yhteydenotto

Jos tarvitset apua, ota yhteyttä meihin ja jutellaan tarkemmin tulostustarpeistasi!

Autamme mielellämme kaikissa tulostukseen liittyvissä asioissa.

Alkuperäisen kirjoituksen löydät Printmixin sivuilta.

Avainsanat: printmix, printmix oy, printmix kokemuksia, suomen myyntimediat, metsek, mika trogen, mika-matti trogen, paino, lehti, ilmoitusmyynti, järjestölehti, yhdistyslehti, graafinen suunnittelu